Komunikační dovednosti
Partnerství s občanem
Zapojení občanů
Prezentace práce úřadu
Vize a rozvojové strategie
Komunikace s konkrétními cílovými skupinami
Internet
Komunikující město
Krizový management města Rennes
Charta komerčního urbanismu renneského distriktu
Společné sdílení hodnot
Stavební povolení
Monitoring a efektivita
Jednotný vizuální styl
Cestovní ruch
Pes ve městě
Rozpočty
Zeleň
Komunikační strategieO projektu řekliOmbudsman městadiskusePřednášky, workshopy, semináře

Komunikační strategie

Komunikace mezi občanem a veřejnou správou i komunikace mezi orgány veřejné správy probíhá ve dvou rovinách:
  1. Rovina "povinné komunikace" - je určována standardy chování vyplývajícími z příslušných zákonů, vyhlášek a norem, které je třeba respektovat. Poskytuje byrokratická "pravidla hry", omezení, mantinely a sankce, je zároveň zárukou právního státu. Vytváří předpoklady pro činnost veřejné správy jako celku a měla by umožňovat plnohodnotné propojení s dalšími strukturami. Tato rovina je určována zejména právem každé fyzické i právnické osoby na informace, které mají orgány veřejné správy k dispozici, překážky k jejich poskytnutí stanoví legislativa a povinností veřejné správy je předepsaným způsobem zveřejňovat základní informace o své činnosti tak, aby byly veřejně přístupné.
  2. Rovina "nepovinné komunikace", která není ošetřena zákonem, vychází z tradic, kultury, obecných zvyklostí a představ o slušnosti, respektuje místní specifika a reaguje na konkrétní problémy. Pomáhá nacházet společná řešení, vytvářet (rozvíjet a upevňovat) občanskou společnost. Na nepovinné komunikaci záleží, zda zákony nebudou obcházeny, mylně interpretovány, zda se nestanou záminkou pro šikanování občana. Na ní záleží, jak je skutečně společnost demokratická, zda vzniká prostor pro korupci a jestli dochází ke zneužívání moci či ne.
První rovina vypovídá o tom, že občan s veřejnou správou, ale i jednotlivé orgány veřejné správy spolu komunikovat musí, druhá pak, že komunikovat chtějí. Spojnicí mezi konkrétními každodenními problémy a obecně platnými standardy, které řídí chod společnosti k všeobecnému prospěchu, je nepovinná komunikace. Na její úrovni záleží, zda občan a veřejná správa budou kooperujícími partnery nebo do sebe uzavřenými nespolupracujícími individualitami.

Co by mělo být cílem komunikačního manuálu veřejné správy?
V našem manuálu se chceme zaměřit především na oblast "nepovinné komunikace".

Veřejná správa ve vztahu k veřejnosti (občanovi) musí:
  • umět dokázat prezentovat výsledky práce orgánů veřejné správy v určitém území i území samotné obyvatelům, potencionálním návštěvníkům a investorům jako zajímavé a zasluhující si pozornost,
  • umět prezentovat hospodaření se spravovaným majetkem a financemi dostatečně průhledně,
  • se snažit veřejnosti vysvětlit záměry a plány veřejné správy, při realizaci těchto plánů se snažit dosáhnout co největší míry shody a zohlednit připomínky veřejnosti (klíčových skupin),
  • vytvářet prostor pro iniciativu, dávat šanci těm, kteří chtějí spolupracovat, pomáhat,
  • být všímavá k potřebám veřejnosti a dokázat podat v případě nouze pomocnou ruku.
Cílem práce orgánů veřejné správy je shromažďovat informace k tomu, aby byly schopny popsat a prezentovat svoji práci, analyzovat současnou situaci v obci, zajímali se o zpětnou vazbu a byly schopny měřit efektivitu své práce. Musí také umět zdůvodnit, vysvětlit a koordinovat činnosti, které více či méně život v určitém území i jeho další rozvoj ovlivňují. Komunikaci mezi orgány veřejné správy a občanem můžeme považovat za dobrou v okamžiku, když si ji občan ani neuvědomuje, když zmizí vžité rozdělení na "oni a my".

Realizaci těchto cílů budou prostřednictvím následujících okruhů napomáhat komunikační strategie, které musí být budovány na všech úrovních veřejné správy.

Okruhy komunikační strategie:

  • Vytvářet příležitosti pro spolupráci

  • Radnice EU - občanské sdružení                 CZI - Děkujeme za hostingovou podporu!                 IIMCE Brno                 

    okna-hned.cz | OKNA HNED - Plastová okna skladem • okna-hned.sk | OKNÁ HNEĎ - Plastové okná skladom
    okna-na-miru.cz | Okna na míru • kalkulator-oken.cz | Kalkulátor oken • kalkulator-okein.sk | Kalkulátor okien • konfigurator-oken.cz | Konfigurátor oken
    plastova-okna-skladem.cz | Plastová okna skladem • okna-na-sklade.cz| Okna na skladě • okna-se-slevou.cz | Okna se slevou
    wpa-online.cz | WPA Komplexní balení • kasparekvbrne.cz | Kašpárek v rohlíku v Brně • mixle-brno.cz | Mixle v piksle koncert Brno • piskomil-brno.cz | Pískomil se vrací koncert Brno