|
Měli bychom rozlišovat čtyři základní okruhy informací:
a) Informace charakterizující spravované území a jeho obyvatele
Do této skupiny můžeme zařadit databáze
- o kvalitě materiálního prostředí (přírodní prostředí a jeho vybavenost),
- o obecných rozvojových trendech,
- o obyvatelstvu, o jeho chování, spokojenosti, přáních a potřebách (Ne data na která by se vztahovaly zákony č.256/1992 Sb. a č. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů v informačních systémech. Nejde totiž o osobní údaje, ale o obecné, agregované sociodemografické údaje, jak je například shromažďuje a zpracovává Český statistický úřad),
- o aktivitách, které v daném území probíhají,
- nejrůznější registry obyvatel, o jejich chování, spokojenosti, přáních a potřebách, na které se výše uvedená zákonná úprava ochrany dat vztahuje a které umožňují výkon státní správy.
Všechny tyto údaje nám pomáhají zhodnotit silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby, usnadňují koordinaci, rozhodování, dávají možnost argumentace a umožňují popis výchozího i dosaženého stavu obce, města či regionu.
b) Informace o vizích, plánech a preferencích
To jsou informace o tom, proč a jakých výsledků chceme dosáhnout, tedy informace nezbytné pro motivaci. Může se jednat například o:
- občanské charty,
- vize, strategie, preference
c) Informace o postupech (o způsobech naplňování legislativy), agendách a vnitřním chodu úřadu a hodnotách
Jjsou to informace o způsobech koordinace, které vytvářejí mantinely pro další rozvoj území. Jedná se vlastně o databáze návodů a postupů, které je třeba znát k vyřízení jednotlivých agend. Agendy přísluší do kompetence jednotlivých resortů, kde jsou odborníci na tu či onu oblast, kteří jsou za vytváření legislativních postupů zodpovědní, přísluší však také do kompetence územních samospráv. Standardizované informace o postupech a agendách vlastně představují standardizaci procesů - jde o to, aby občan v jakékoli obci mohl domoci svých práv či splnit povinnosti, které po něm správa při řešení nejrůznějších agend vyžaduje za stejných podmínek, aby nedocházelo k opomenutím, která by mohla občana poškodit nebo mu plnění zákonných povinností znesnadnit. Tím, že doposud byly tyto postupy v mnoha případech nejasné mohlo se stát, že profesní či morální selhání mohla být přičítána na vrub zákonů.
Informace o postupech a agendách tak v případě nespokojenosti klienta pomohou rozlišit zda došlo k tomu, že klient nepochopil či nebyl dokonale obeznámen s příslušným postupem, zda došlo k pochybení ze strany úředníka nebo jde o systémový nedostatek ve způsobu organizačního zajištění daného postupu.
Kromě agend a postupů vycházejících ze zákonů a vyhlášek je proto třeba respektovat i pravidla obyčejné každodenní slušnosti. Nejde jen o převedení zákonů do srozumitelné řeči jasných postupů, jde i o systematické vzdělávání zaměstnanců ve veřejné správě a zlepšování komunikačních dovedností občanů. Tyto informace jsou prezentovány etickými kodexy.
d) Informace o výsledcích činnosti veřejné správy, o tom jak se její práce promítá do kvality území a života občanů.
|
|