|
Irena Ondrová
Výbor petiční, pro lidská práva, vědu, vzdělávání a kulturu Senátu Parlamentu České republiky
Komunikace je základním předpokladem normálního lidského života. Komunikace mezi občanem a veřejnou správou je prostředkem nejen vzájemného porozumění, ale i cestou vedoucí k odstranění uměle vybudovaných bariér nepochopení a odtrženosti od života. Ze své bývalé praxe náměstkyně primátora si více než co jiného cením těch, kteří vládnou uměním komunikovat. Vím, že občan je často vystaven nezájmu zástupců veřejné správy a není mu poskytován dostatečný počet informací, které potřebuje. Na druhé straně však existují i občané, kterým také chybí komunikační schopnosti, a často vidí v zástupcích veřejné správy své nepřátele.
Občané si mnohdy nejsou jisti nejen svými právy, ale i povinnostmi - v tom mají jistou nevýhodu proti pracovníkům veřejné správy. Zaměstnanci veřejné správy, jak doufám, budou dobrým partnerem ke komunikaci právě těmto občanům.
Vám všem, kteří dosud stojíte na různých stranách bariéry nazývající se nepochopení, doporučuji publikaci, kterou máte před sebou, ke čtení. Zamyslete se, prosím, nad každou větou a zkuste ji porovnat se svou vlastní zkušeností - ať už dobrou nebo špatnou. Publikace Vám jistě poslouží jako "kuchařka" ke zvládání zátěžových situací, jímž je v dnešním světě každý člověk vystaven.
V Praze dne 27. října 2000
Jiřina Svobodová
Městský úřad ve Svitavách, Sekretariát starosty města
Tak jako před lety se mé první seznámení se zásadami jednotné prezentace stalo podnětem pro vytvoření grafického manuálu města Svitavy jako základu jednotného vizuálního stylu města, stává se pro mne zde uvedený manuál podnětem pro mnohé úvahy a záměry, jak se pokusit dále zlepšit práci úředníků a kontakty radnice s občany města.
Zcela nejdříve jsme "sáhli" po některých zásadách uvedených v kapitole Kultivace komunikačních dovedností uvnitř úřadu (telefonování, osobní jednání, písemný styk), které se staly součástí základních instrukcí pro pracovnice na podatelně - recepci úřadu. Také jiní pracovníci se s nimi se zájmem seznámili a označili je za bezvadnou "kuchařku".
Mnohé další pasáže manuálu pro mne osobně budou námětem na přemýšlení, o některých vím už teď, že budou využity, například různé druhy informačních letáku pro občany. V našem případě však asi nepůjdeme cestou jejich vydávání a distribuce samostatně, ale je pravděpodobné, že je budeme postupně zveřejňovat v připravovaném Městském kulturním a informačním měsíčníku (radniční zpravodaj), který budou dostávat všechny domácnosti do schránek. Určitá množství návodů pro občany je na webových stránkách města, lze je proto lehce použít i pro tisk. Všechny tyto návody budou brzy mít k dispozici pracovnice recepce tzv. "na papíře" a budou je moci nabízet jako základní a prvotní informace návštěvníkům radnice.
Vaše stránky se mi velmi líbí, jsou přehledné a informace lze lehce najít. Všem našim vedoucím odborů doporučím, aby se s nimi seznámili. Pokusím se je přesvědčit, aby uvažovali o tom, jak zde zveřejněné informace, návody a nápady využít.
Ve Svitavách dne 27. dubna 2001
|
|