|
Důležité je říci nejen to, co občanům nabízíme, ale také to, co od nich při realizaci přijatých záměrů očekáváme. Měli bychom umět sdělit, čeho chceme dosáhnout a jaký to bude mít dopad na konkrétní skupiny obyvatel. Veškerá sdělení se musí opírat o racionální argumenty. Plány, do kterých se občané nezapojí, zůstávají jenom na papíře. Proto musíme vytvářet příležitosti k tomu, aby se občané mohli podílet na společných projektech. Ti, kteří se cítí zainteresováni na společném díle, bývají vůči radnici tolerantnější, jsou ochotnější přistupovat na kompromisy a nejsou snadnou kořistí pro různé extrémistické skupiny. V dalším textu uvádíme příklady projektů i produktů usilujících o větší zapojení občanů.
Zapojení občanů do projednávání rozvojových aktivit je velmi důležité. Občané musí znát plány a záměry veřejné správy, aby se mohli do těchto plánů zapojit a přispět svými názory i aktivitami. Zapojování občanů nemůže být jednorázovou akcí. Musí jít o celou škálu způsobů, jakými radnice v průběhu roku iniciuje zapojování občanů do rozhodování o budoucnosti jejich města, o jeho vzhledu, pohostinnosti, pestrosti nabídky služeb.
Zapojení občanů předpokládá
- průběžný monitoring názorů,
- jasné definování cílů a očekávání vzhledem k realizovaným aktivitám,
- systematické vytváření příležitostí pro zapojování občanů.
Občané vnímají, zda se na ně radnice obrací v momentě, kdy musí, protože jí to nařizuje zákon (například při veřejném projednávání územního plánu), a rozpoznají také, když jde o pouhé zviditelňování určité zájmové skupiny. Práce s veřejností by naopak měla být dlouhodobou záležitostí, neboť partnerství nevznikne ze dne na den.
|
|