|
Pro jasnější vysvětlení toho, co by Vám mohla tato stránka přinést a co čekáme od Vás - návštěvníků této stránky, zde uvádíme jeden názorný příklad.
V březnu 1999 jsme byli osloveni Městským úřadem v Břeclavi s tímto problémem:
"Město Břeclav v současné době zřizuje 10 mateřských školek. Pro jednání zastupitelstva jsme zpracovali návrh na zrušení jedné z nich. Následovala velice bouřlivá reakce rodičů, po níž si zastupitelé i úředníci uvědomili, že bude nutné postupovat co nejcitlivěji. Rozhodli jsme se, že dáme všem rodičům, kteří mají svoje děti v některé z mateřských škol v Břeclavi, možnost vyjádřit se k této problematice, aby naše další rozhodování bylo co nejobjektivnější.", řekl nám tajemník Městského úřadu v Břeclavi, Bedřich Mach.
Po následné domluvě bylo rozhodnuto o realizaci ankety. Anketní lístek obdrželi ve školkách všichni rodiče. Anketa byla anonymní, vyplněné lístky rodiče vhazovali do zapečetěných uren. Celkem bylo rozdáno 615 anketních lístků a zpět se nám jich vrátilo 579. Návratnost byla mimořádně vysoká, což je důkazem toho, že rodiče měli velký zájem na opravdu demokratickém řešení tohoto problému.
Anketa sledovala názory rodičů na její optimální vzdálenost školky od místa bydliště, na velikost mateřské školky i na optimální pracovní dobu. Zajímala nás také kriteria, podle kterých se rodiče při výběru školky rozhodují a jak rodiče jednotlivé školky hodnotí.
"Anketa měla ještě další zajímavé efekty.", říká Rudolf Jílek, vedoucí odboru školství Městského úřadu v Břeclavi. "Rodiče pochopili, že máme zájem řešit problém školek na základě co nejobjektivnějších informací a situace v postižené školce se uklidnila. Někteří zastupitelé se pod tlakem veřejnosti začali problému intenzivně věnovat a navštívili i odborníky z oblasti demografie na Karlově univerzitě v Praze a z oblasti veřejné ekonomiky a řízení na Ekonomické-správní fakultě v Brně a s ohledem na získané informace zpracovali velmi kvalitní podklady pro další rozhodování zastupitelstva. Demografické prognózy nás upozorňují, že pokles počtu dětí potrvá, ale kolem roku 2018 se počet dětí v předškolním věku zhruba vyrovná dnešnímu počtu. S tím musíme počítat a být na to připraveni. Proto i zrušená předškolní zařízení budou nadále využívána pro mimoškolní aktivity dětí, tak, aby v budoucnu nebyl problém s jejich neuváženou přestavbou.
Kromě toho jsme si díky anketě uvědomili, že jen málo rodičů vnímá to, co je nám na radnici jasné - že mateřské školy jsou financovány ze tří zdrojů: z rozpočtu města (opravy a investice), z rozpočtu Školského úřadu (pomůcky, hračky a mzdy učitelů) a přispívají i rodiče částkou, jejíž výše je odvozena ze skutečných nákladů té, které školky a může se tedy v jednotlivých školkách měnit. Výše příspěvku rodičů je limitována zákonem. Tento příspěvek, který bychom mohli nazvat "školné", platí rodiče i v případě, když dítě do školky nechodí (například z důvodu nemoci nebo proto, že se o něj nějaký čas stará babička), protože místo je pro dítě rezervováno. Jiná situace je pokud jde o stravné. Tam samozřejmě je možné děti odhlásit. To jsou záležitosti, které musíme rodičům lépe vysvětlit.
Měli by být také více informováni o pravidelných lékařských prohlídkách ve školkách, ap.
Hlavním výsledkem práce úřadu i zastupitelstva bylo, že jsme situaci znovu přehodnotili a Rada Městského úřadu přijala pravidla, podle kterých budeme postupovat v případech, kdy bude potřeba školku zrušit. Vycházíme z toho, že je třeba předejít negativním ohlasům rodičů a informovat je o situaci ve školce s předstihem. Doufáme, že vytvoříme pozitivní konkurenční prostředí, rodiče budou více informováni o principech rozhodování samosprávy a budou se cítit spoluzodpvědní za její rozhodnutí.
|
|