|
|
|
|
|
|
|
|
Kontaktní místa (přístup k informacím)
V současné době existují následující typy kontaktních míst veřejné správy:
- úřední desky
V posledních letech provedené výzkumy ukázaly, že především ve středních a menších městech patří k občany nejčastěji uváděným zdrojům informací.
Řada měst se proto neomezuje pouze na jednu úřední desku, ale rozmisťuje úřední desky po celém městě. Například v Třebíči jich mají 15. Naopak ve velkých městech jsou úřední desky často pouze přímo v budově úřadu a tedy i málo přístupné. Takovým příkladem je Magistrát města Brna.
- recepce úřadu
Velké úřady mají Informační střediska, na menších úřadech se recepce teprve budují. Problémem ve velkých městech je, že úřady jsou na více místech v mnoha budovách.
- místa pro sdělování koncepčních záměrů (územní plán, plánované investiční akce, rozpočet)
Místa, která zřizují obce, města či regiony. Velmi pěkné místo pro sdělování koncepčních záměrů je v Plzni, které se nachází ve vstupních prostorách staré radnice na náměstí, spolu s recepcí a výstavní prostorou, kde se konají výstavy místních škol, neziskových organizací a podobně.
- informační centra institucí zřizovaných obcí, městem (okresem, krajem, VS)
Tato informační centra existují především v knihovnách a také jsou zřizována městská informační centra, která si často s knihovnou konkurují. Existují však také případy, kde se osvědčila kooperace a soužití infocentra například s činností místního muzea (Český Těšín).
- informační místa strategických organizací s podílem města (okresu, kraje, VS)
Jsou to informační centra ve vstupních prostorách institucí jako jsou vodárny či podniky obhospodařující různé sítě či svoz a likvidaci odpadků. V případě, že tato centra nemají, existují pokusy využívat recepce či informačního centra radnice.
- mobilní kontaktní místa (autobusy, přívěsy)
U nás se tento způsob dosud nepoužil. Zkušenosti ze zahraničí naznačují, že jsou tyto způsoby používány k prezentaci různých "problémových" záměrů i k přiblížení veřejné správy občanům především ve vzdálených oblastech či oblastech, kde žijí problémoví obyvatelé - tzv. "křehké zóny".
- kontaktní místa v prostorách jednotlivých odborů
U nás zatím tato forma není příliš častá.
- kontaktní místa státní sociální podpory
Kontaktní místa státní sociální podpory by do budoucna mohla být páteří systému kontaktních míst veřejné správy. Jsou rozmístěna po celém území republiky, dobře organizačně zajištěna a dobře vybavena. Narozdíl od výše jmenovaných kontaktních míst jejich hlavním posláním je poskytovat služby (nikoli pouze informace).
- kontaktní místa pověřených obecních úřadů
- kontaktní místa ostatních decentralizovaných úřadů veřejné správy
- ostatní kontaktní místa
- informační centra neziskových organizací
- specializovaná komerční kontaktní místa
|
|
|
|
|
|