|
Z výsledků našich výzkumů jednoznačně vyplývá, že občané hodnotí svoji
informovanost o hospodaření obce velmi špatně. Daleko zajímavější však byly
výsledky našeho loňského kvalitativního šetření mezi zastupiteli a pracovníky
radnic měst ČR (zhruba pětinu vzorku tvořili i zástupci místních neziskových
organizací). V části zaměřené na hospodaření obce jsme zjistili, že 69
% dotázaných odborníků považuje hospodaření města za průhledné a 31 % to
nedokáže posoudit a dále, že 67 % dotázaných si myslí, že jsou jasná pravidla
pro rozdělování financí a hospodaření s majetkem a 33 % nedokázalo tuto
skutečnost posoudit. Z toho je patrné, že ani ti, kteří mluví do hospodaření
obce nejvíce, nejsou zcela přesvědčeni o průhlednosti hospodaření, ani o jasnosti
pravidel.
Jedním z velkých nedostatků zveřejňovaných rozpočtů je fakt, že občan nemůže
částky, které z rozpočtu vyčte s ničím porovnat. Složitost příjmové
i výdajové stránky rozpočtu neumožňuje často ani zkušenému pozorovateli rozklíčovat,
zda ta či ona částka přichází či odchází z rozpočtu proto, že jde o samosprávné
přání radnice (zastupitelů) či jde jen o 'státosprávní transfer'.
Jeví se nám také velice vhodné částky 'nominální' přepočítat na vhodnou měrnou
jednotku (např. na obyvatele). Potom úplně jinak vypadá srovnání rozpočtu Karlových
Varů a Prahy - při srovnání nominálních objemů rozpočtu má Praha rozpočet zhruba
36 krát větší, pokud uděláme přepočet na obyvatele, je Praha silnější zhruba
jen o 60 %.
Přepočítávání na měrnou jednotku však také musí být děláno s určitou logickou
návazností, například v jednom z rozpočtů jsme objevili náklady na
údržbu komunikací přepočtené na měsíce (jistě lákavé jednoduchostí výpočtu),
ale daleko lepší by bylo provést přepočet na metry čtvereční či 'běžné'.
Takto zpracované rozpočty by mohly být jedním z motivů pro občany, aby
se začali představitelů radnice ptát, proč stojí stejná (podobná) činnost v různých
obcích různě.
|
|