|
Společné úsilí
Místní veřejná správa je organismus, jehož prvořadým cílem je podporovat společné
úsilí o rozvoj spravovaného území. Proto se regiony nesmí spoléhat jen na pomoc
zvenčí, na pomoc centrálních orgánů (vlády, parlamentu) či dokonce evropských
institucí. Velmi zajímavým příkladem může být Bretaň, o jejíž zkušenostech nedávno
v Brně vyprávěl pan Jean-Bernard Vighetti z ředitel Úřadu pro cestovní
ruch města Rennes.
Ještě v první polovině tohoto století byla Bretaň 'koncem světa', regionem
bez šancí i bez budoucnosti. Upadal zde textilní průmysl a také zemědělství
mělo problémy, takže docházelo k výraznému odlivu obyvatel do měst. Banky
odmítal poskytovat bretaňským zemědělcům úvěry. Poprvé na sebe upozornila v roce
1940, kdy zde vyšla sbírka tradičních bretaňských písní. Od té doby se zájem
o Bretaň stal v Evropě módní intelektuální záležitostí. Tradiční lidová
poezie zde vždy byla na vysoké úrovni a místní keltské památky přitahují návštěvníky
z celé Evropy. Domácí obyvatelé pochopili, že chtějí-li dosáhnout ekonomického
rozvoje, nemohou spoléhat na stát. Sami založili výbor pro hospodářský rozvoj
a rozhodli se, region postaví na nohy vlastním přičiněním. Do společné práce
se zapojili všichni. Od roku 1950 se podařilo nastartovat tzv. bretaňský ekonomický
model. V té době se dokonce prezident Charles de Gaulle obával, že by se
Bretaň mohla pokusit získat autonomii.
O rozvoj Bretaně se zasloužila církev, která hlásala 'personalistickou filosofii'.
Vysvětlovala, že každý by měl vzít svůj osud do svých rukou, že každý občan
má svoji hodnotu, své nadání a ostatní mu musí dát šanci, aby toto své nadání
mohl využít. Přinese to nakonec užitek všem. Tyto myšlenky také podporoval tisk
a další sdělovací prostředky. Následovalo dvacet let analýz, hledání, lobování
a především usilovné práce. Podařilo se najít a rozvinout bretaňské zvláštnosti
- specifika a přednosti. Obnovili původní hospodářská odvětví - rybolov a pobřežní
námořní dopravu. Zemědělství se z hromadné velkovýrobní produkce přeorientovalo
na biologickou a ekologickou kvalitu. Vytvořili vlastní síť bank kontrolovanou
zemědělci. Ta podporuje renesanci rybolovu, námořní přepravy zeleniny a pobřežní
plavby vůbec. Mimo jiné dosáhli i toho, že po dvou stech letech stát nakonec
uznal význam tohoto regionu a město Rennes se stalo jeho centrem.
Větší zájem o region se projevil i při decentralizaci některých odvětví a firem,
jejichž pobočky našly své sídlo v Bretani (Citroen, Yves Rocher, Francouzské
centrum pro televizní vysílání, centrum výroby elektroniky). Rozvíjí se zde
obchod. Do té doby byla Bretaň 'lázněmi Paříže', nyní se stává střediskem agroturistiky,
kulturní turistiky a turistiky identity.
Leisure Time
Od začátku 20. století (současně se zkracováním pracovní doby) se stále intenzivněji
rozvíjí průmysl 'volného času'. Evropa jej v jeho počátcích ignorovala.
Její představitelé neprozíravě označovali volný čas jako čas pro líné. V současnosti
mají toto dynamicky se rozvíjející průmyslové odvětví plně pod kontrolou Američané
a Japonci. Jeho význam je nasnadě, uvědomíme-li si, že dnešní mladí lidé se
naprosto nedokáží obejít bez internetu, walkmanů, videa, televize a multikin.
V této virtuální realitě, která je plně v režii průmyslu volného času
a zábavy, stráví dnes mládež 6 až 7 hodin denně. Přitom zatímco ve Francii tvoří
příjem z průmyslu volného času pouze 2,5 % HDP, ve Spojených státech dosahují
jen příjmy z autorských práv 7 % HDP.
Není jednoduché zachovat si identitu ve světě, kde vládne 'norma'. V této
situaci může být významným zdrojem příjmů image. Samotní Bretaňci uvádějí,
že image je zdrojem 20 až 30 % národního bohatství (což je více než v případě
francouzské vojenské výroby). Proto Bretaň usilovala o nový image, založený
na poskytnutí příležitostí nadaným lidem a na posilování alternativního průmyslu
volného času a zábavy. Podařilo se jim, že přesvědčili všechny kolem, aby přehodnotili
své názory na Bretaň, prezentující se nyní jako rozvíjející se region, kde žije
mnoho vzdělaných a šikovných lidí. Organizují festivaly, jejichž úkolem je vyhledávat
mladé talenty. Iniciují založení a podporují produkci nových vydavatelství a
televizních stanic. Obávají se toho, že když mladí přestanou budovat alternativní
kulturu a průmysl zábavy, podlehnou globální kulturní 'normalizaci'. Bretaň
není Kalifornie, proto si myslí, že by bylo dobré, kdyby se jim podařilo spojit
s ostatními regiony v Evropě, které si zachovaly kreativitu a identitu.
Živé tradice
Úsilí veřejné správy o podporu lokálního průmyslu volného času a s tím
souvisejících aktivit vycházelo i z analýzy změn v trendech trávení
volného času. Ukázalo se,že kromě tradiční delší dovolené mají lidé zájem o
krátkodobé pobyty (prodloužené víkendy) několikrát do roka a ty je možné naplnit
aktivitami vedoucími k posílení národní identity.
Důležitou roli při hledání vzájemného porozumění a ve snahách o udržení společenské
soudržnosti hrála a hraje v Bretani lidová kultura. Šlo jim ale o to, aby
ser zde nestala muzeálním folklórem. Hudba, zpěv a tanec mají trvalou hodnotu,
zatímco kroj podléhá módě a ztrácí svůj praktický význam. Proto se podpora lidové
kultury zaměřuje především na bretaňskou hudbu a tanec. Pořádají se plesy a
taneční zábavy s bretaňskými tanci v civilním oblečení. Tančí se v kruhu
a zpívají se písně, při kterých si zpívající skupinky vzájemně odpovídají. Tyto
akce jsou mnohem navštěvovanější než místní diskotéky a noční podniky. Hrají
zde mladí hudebníci, kteří znají jak starou lidovou muziku, tak i své nové skladby,
vytvořené v duchu lidové hudby. Tato hudba je živá, vychází na deskách,
hraje se v rozhlase. Dochází tak vlastně k mobilizaci za zhodnocení
talentů a osobností ve službách území, do kterého patří. Podpora osobností i
způsobů organizace aktivit přispívá k posílení identity.
Jednou ze zajímavých tradic, kterou v Rennes vymysleli, jsou 'putování
se zpěvem'. Dříve se zpívalo, když se hnaly krávy na pastvu, zpívalo se na pohřbech
i na svatbách. Dnes jezdíme autem a písně mizí. Proto vytvořili nový rituál.
Lidé se nejdříve scházejí, aby se písně naučili (staré, lidové i nově vytvořené).
Jde o písně pochodové, proto se je musí naučit zpívat s patřičným rytmem,
který podněcuje k pohybu. Těchto putování se zpěvem se účastní až dva tisíce
lidí. Je nutné zvolit vhodnou trasu a lidé se vydávají na cestu postupně po
skupinkách. Jdou zavěšeni, aby cítili potěšení z kontaktu a aby se jejich
pochod nepodobal pochodu vojenskému. Po cestě jsou zastávky, na kterých je podáváno
tradiční občerstvení (například zeleninový bujón a bezcholesterové chlebové
placky z tmavé pšenice.
V současné době v Bretani již opět přemýšlejí jak dál. A že se nevzdávají
a neponechávají rozvoj svých měst a regionů náhodě svědčí například i Charta
komerčního urbanismu, spojení úsilí orgánů obchodní justice, představitelů spotřebitelů, občanských sdružení, obchodní
firem i drobných živnostníků zabývající se harmonickým rozvojem obchodu
a jeho působením na image města. |
|