|
Před dvěma lety vypracoval kanadský Institut kvality "Kriteria kvality pro veřejnou správu" a publikoval je pod názvem Canadian Quality Criteria for the Public Sector. Tato kriteria opakovaně zdůrazňují nutnost kontroly procesů probíhajících ve veřejné správě, prostřednictvím konkrétních měřitelných ukazatelů, které jsou pravidelně vyhodnocovány. Smyslem kontroly, není šikanování úředníků, jde o vytváření prostoru pro společné a co nejobjektivnější úvahy o dalších možnostech zlepšování práce veřejné správy, založené na partnerských vztazích uvnitř radnice i navenek.
Kriteria rozlišují sedm následujících okruhů:
- Řídící schopnosti. K řídícím schopnostem patří jasné vymezení odpovědnosti a kompetencí, stejně jako strategické uvažování a plánování. Kriteria předpokládají průběžné měření efektivity řídících aktivit a pravidelné sledování toho, do jaké míry zaměstnanci na všech úrovních instituce chápou její poslání a důležitá nařízení. Jedná se o jasné vymezení pracovních náplní, ve kterých musí být zakotvena i zpětná vazba.
- Plánování, o kterém Kriteria uvažují v těsné souvislosti s hospodařením s obecním majetkem. Plán v tomto smyslu není dogma, kterému je třeba vše přizpůsobit. Jedná se o proces, který citlivě reaguje na vnější změny a vnitřní problémy a je průběžně vyhodnocován a aktualizován.
- Zaměření na občana/klienta, což neznamená jen sledování názorů klíčových cílových skupin, budování dobrých vztahů s nimi, měření jejich spokojenosti, ale i schopnost reagovat na potřeby klientů novým produktem, změnou nabídky, opravou chybného článku procesu.
- Zaměření na lidi (lidské zdroje), v této části se objevuje pojem participační prostředí. Plánování lidských zdrojů má podporovat a urychlovat zavádění nových myšlenek do praxe, pomáhat zaměstnancům identifikovat se s institucí veřejné správy, ve které pracují. To se neobejde bez soustavného vzdělávání. Součástí Kriterií kvality pro veřejnou správu je také dotazník pro zaměstnance k vyhodnocení jejich schopnosti spolupráce a identifikace s institucí.
- Řízení procesů, znamená neustálé vylepšování způsobů, jakými je uskutečňováno uspokojování potřeb občanů/zákazníků. Procesy jsou popsány a dokumentovány tak, aby případné problémy mohly být identifikovány a preventivně vyloučeny. Hovoří se o dvou typech procesů jejichž cílem je poskytování služeb (jsou to vlastně data a informace transformované do kompletní, ucelené podoby, která je pro klienta přínosem) či tvorba integrovaných produktů (produkty jsou zhodnocením určitého konkrétního materiálního vybavení či expertíz do podoby, která je občanům/klientům užitečná).
- Zaměření na dodavatele a partnery znamená organizaci vztahů s externími dodavateli (právnickými i fyzickými osobami). Smyslem budování partnerských vztahů s dodavateli je zvyšování úrovně služeb a integrovaných produktů a jejich soustavná modernizace s ohledem na současné podmínky a budoucí trendy.
- Činnost organizace, výsledky institucí veřejné správy jsou měřeny spokojeností občanů. Přiměřená cena služeb a produktů, jejich dostupnost a funkčnost, informovanost o nových trendech a možnostech i ochota je aplikovat, zájem o názory a potřeby klientů a klíčových cílových skupin, to všechno je důkazem dobré práce veřejné správy.
|
|