|
Využití komunikačních forem má svoje specifika především s ohledem na velikost města či obce a zvyklosti jednotlivých sociálně demografických skupin uživatelů. Menší města a obce například často velmi postrádají fungující místní rozhlas. Nejvýznamnějším informačním zdrojem je tisk. Jeho význam pramení z jeho dostupnosti (zejména radniční tiskoviny bývají často bezplatně vhazovány až do poštovních schránek), uchovatelnosti (tiskoviny je možno archivovat a vracet se k nim) a obecně uznávané serióznosti. Místní tisk si zachovává svůj význam i v konkurenci modernějších prostředků, jakým je například kabelová televize. U radničních tiskovin však také záleží, na jejich obsahu, který může výrazně ovlivnit složení jejich čtenářů. Ověřili jsme si, že jsou radnice, která svými tiskovinami dokáží oslovit mladé lidi, místní podnikatele a vysokoškoláky, tedy ty nejaktivnější skupiny obyvatel a jiné radnice vydávají své tiskoviny především pro důchodce, kteří prostě čtou všechny reklamní tiskoviny vhazované do schránek zdarma. Z našich výzkumů také vyplynulo, že v komunikaci radnice s veřejností se u nás velmi často uplatňuje Lazarsfeldův dvoustupňový model. Klíčové osobnosti (opinion leaders) předávají informace ze sdělovacích prostředků na pracovišti, v zájmových skupinách ap., včetně určité interpretace.
Zahraniční zkušenosti - Co může být užitečné i pro ostatní
Oddělení marketingu a komunikace na radnici v anglickém Yorku vydává následující noviny:
- York Citizen - noviny Městského úřadu, které vycházejí 10 krát do roka, obyvatelé města je dostávají zdarma do schránek,
- Citizens´Report - noviny Městského úřadu, které jednou za půl roku představují novinky v práci radnice a odpovídají na podněty občanů,
- Streets Ahead - noviny pro nájemníky, distribuované zdarma, vycházejí jednou za tři měsíce. Na jejich spolufinancování se podílejí firmy poskytující služby nájemníkům,
- York Action - noviny pro místní komunity, které informují o aktivitách sousedských fór a o jeho pravidelných schůzkách,
- Upfront (Staff Newsletter) - měsíčník pro zaměstnance radnice.
Noviny York Action iniciovaly projekt "Co může být užitečné pro ostatní". Projekt má své logo a vyzývá občany, aby se přihlásili, pokud mohou ostatní informovat o něčem, co by podle jejich mínění měli vědět všichni. Logo projektu se pak objevuje i v ostatních novinách, které radnice vydává a podle tématické orientace novin se zde objevují příklady již realizovaných i připravovaných aktivit. Dovídáme se, že místní firma, která prodává výpočetní techniku a mobilní telefony, realizovala několik instruktáží, na kterých v místním domově důchodců učila jeho obyvatele zacházet s moderní komunikační technikou, protože i staří lidé se mohou ocitnout v situaci, kdy se jim to bude hodit. Jiná firma ve spolupráci s rodiči dětí alergických na určité typy potravin informovala obyvatele Yorku o typech těchto alergií a o možnostech využít programu alternativní medicíny a nahradit potraviny způsobující alergie, aniž děti ochudíte o požitek z čokolády či jiných lahůdek.
|
|