|
Podávat občanovi informace (rozpočet) jednoduše a srozumitelně, ale přesto bez
zkreslování, je téma, které neřeší jen radnice u nás. Například ve francouzském
Rennes vydávají rozpočet způsobem, který se dá označit za velice vhodný. Celý
rozpočet je zpracován do psaného textu (nikoli strohé tabulky) a je dělen podle
oblastí lidské činnosti (nikoli po resortech či odborech). Na konci je přehledný
graf, názorně ukazující změny letošního rozpočtu oproti loňskému a tři tabulky
srovnávající Rennes s ostatními velkými městy Francie (hlediska: výnos
daně z nemovitosti, výnos pozemkové daně a zadluženost; vše přepočteno
na obyvatele). Texty jsou každoročně odlehčeny kreslenými vtipy vždy k danému
tématu (viz ukázka).
Ještě zajímavější, než pomocné (srovnávací) přepočty výdajů, je celkové vyhodnocení
činnosti radnice. Takovýto přístup jsme našli například v Anglii, konkrétně
v 'radničních' novinách v Yorku. Skladba sledovaných a zveřejňovaných ukazatelů
je stanovena 'Kontrolní komisí' (nezávislá instituce pověřená vládou dohledem
nad činností místních municipalit). Pro tento článek jsme vybrali jen malou
ukázku z celého zveřejňovaného přehledu, který je nazýván 'Indikátory činnosti'.
Poskytování vzdělávacích
služeb
|
(školní
rok 1997/98) |
|
|
Školy spravované městem
|
|
Děti mladší 5 let navštěvující školy
spravované městem (jako podíl ze všech 3 a 4 letých dětí)
|
58,4 %
|
Procento žáků na druhém stupni ZŠ
studujících na školách spravovaných městem
|
84, 8 %
|
Procento nenaplněných tříd:
- první stupeň ZŠ
- druhý stupeň ZŠ
|
14,3 %
14,2 %
|
Procento žáků v 'rozšířených kapacitách':
- první stupeň ZŠ
- druhý stupeň ZŠ
|
3,8 %
1,3 %
|
Procento tříd s:
- méně než 20 žáky
- 20 až 30 žáky
- více než 30 žáky
|
10,5 %
57,7 %
31, 8 %
|
Výdaje na žáka na školách spravovaných
městem:
- jesle a školky
- první stupeň ZŠ
- druhý stupeň ZŠ (do 16 let)
- druhý stupeň ZŠ (nad 16 let)
|
116.040,- Kč
94.200,- Kč
135.960,- Kč
202.200,- Kč
|
Školní stravování
|
|
Procento škol spravovaných městem,
kde je stravování zajištěno pro všechny žáky
|
100 %
|
Procento žáků využívajících školní
stravování (mimo těch, kterým je tato služba poskytována zdarma **) )
|
30,3 %
|
Cena jednoho jídla
|
70,- Kč |
Děti se speciálními vzdělávacími potřebami
|
|
Žáci se speciálními vzdělávacími
potřebami jako procento všech žáků
|
1,9 %
|
Počet vydaných potvrzení o tom, že
daný žák má speciální vzdělávací potřeby
|
130
|
Procento potvrzení, která jsou vydána
do 18 týdnů
|
62,6 % |
Žáci umístění do speciálních zařízení
jako procento všech žáků
|
0,8 %
|
Vzdělávání dospělých
|
|
Počet zařazených do vzdělávacího
programu pro dospělé na 1000 obyvatel
|
38,3
|
Zjišťuje radnice, jak jsou účastníci
spokojeni se vzděláváním?
|
Ne
|
Procento spokojených účastníků
|
nevyplněno - viz výše |
Procento účastníků, kteří kurzy dokončí
|
83,6 % |
Náklady na vzdělávání dospělých,
přepočteno na každou dospělou osobu
|
186,- Kč
|
Náklady na vzdělávání
|
|
Celková čistá částka na vzdělávání
a obyvatele
|
19.058,- Kč |
|
|
**) Z jiných materiálů víme, že žáci ze 'sociálně potřebných' rodin
dostávají ve školách jídlo zdarma. Jako jeden z argumentů pro zavádění
'platebních karet' (magnetická karta nahrazující ve školních jídelně hotovostní
placení) byl vedle bezpečnosti a přehlednosti uveden i argument, že děti které
mají jídlo zdarma nebudou mít 'stigma chudáků', neboť se při používání karet
to, že za jídlo neplatí nepozná.
Jednání s veřejností
|
|
|
|
Jak rychle je zodpovězen
telefon?
|
|
Cíl, kterého chce radnice dosáhnout
|
20 vteřin na spojovatelce
20 vteřin na spojené lince
|
Jak je to sledováno
|
neustálý monitoring
ústřednou |
Jak vypadá skutečná činnost oproti
stanovenému cíly
|
telefonáty zodpovězené
do 20 vteřin - 94 % |
Jak rychle je zodpovězen
dopis?
|
|
Cíl, kterého chce radnice dosáhnout
|
10 pracovních dnů |
Jak je to sledováno
|
různými metodami:
od namátkových kontrol, po kontrolu veškeré přijatré a odeslané pošty |
Jak vypadá skutečná činnost oproti
stanovenému cíly
|
92,2 % |
Vyřizování stížností
|
|
Počet stížností
|
73 |
Počet klasifikovaných jako
- místní rozhodnutí
- špatná administrativa
|
7
1
|
Přístup do budov a jejich
používání
|
|
Jak snadné je pro postižené
lidi užívat budovy radnice?
|
|
Počet budov otevřených veřejnosti
|
78 |
Počet budov, ve kterých jsou všechny
veřejnosti přístupné prostory bezbariérově upraveny
|
27
|
Placení dodavatelům
|
|
Procento faktur, které jsou zaplaceny
okamžitě
|
89,96 % |
V tabulkách indikátorů, které zabírají tři strany radničních novin (formát
A3), lze velice snadno porovnat nejen 'kolik to stojí', ale také jaká a jak
prováděná 'činnost' se za danou rozpočtovou kapitolou skrývá. Důsledkem tohoto
pohledu je nejen přiblížení činností veřejné správy občanům, ale také možnost
perfektně srovnávat jednotlivá města a v neposlední řadě uvědomění si rozsahu,
důležitosti a důvodů existence veřejné správy uvnitř jí samotné.
Ke stavu, kdy radnice bude neplacení nájemného vyhodnocovat nikoli pouze jako
asociální chování některých lidí, ale také jako neúspěšně prováděnou vlastní
činnosti - 'pronajímání obecního majetku', nás všechny čeká ještě dlouhá cesta.
|
|